TOP 10 polskich sklepów na Magento
2022-01-056 typów produktów, które warto dodać w Magento 2 — darmowy poradnik
2022-09-07Jeśli szukasz sposobów jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, to idealnie trafiłeś. Bo właśnie przygotowaliśmy wyczerpującą listę świetnych pomysłów, z których na pewno korzysta Twoja konkurencja. Ponad 40 najskuteczniejszych, praktycznych kroków w stronę sukcesu.
Możesz pobrać i wydrukować darmową listę. Przeanalizuj, powieś na ścianie w swoim biurze, odhaczaj zrealizowane pomysły i monitoruj efekty.
Rozpisaliśmy także każdy punkt z checklisty, by nakreślić Ci właściwy kierunek, wyjaśnić, na czym polega dana metoda, jakich efektów możesz się spodziewać.
To do dzieła. Powodzenia w zwiększaniu sprzedaży!
Podstawowym błędem przy rozpoczynaniu sprzedaży online jest założenie, że kierujesz swoją ofertę do wszystkich i działanie w oparciu o intuicję — wydaje mi się, że moimi odbiorcami są częściej kobiety 50 lat lub starsze. Ale na jakiej podstawie to zakładasz? Bo sam tak stwierdziłeś, bo ktoś ci tak powiedział, bo gdzieś tak przeczytałeś?
Pierwszym ważnym krokiem jest wypracowanie wizerunku kupującego, czyli reprezentanta grupy docelowej Twojego sklepu (buyer persony). Musisz dokładnie poznać jej potrzeby, problemy, nakreślić portret psychologiczny, ustalić dane demograficzne itd. Ale uwaga! Do tego potrzebne są narzędzia analityczne, wywiady z Klientami (pytania wysłane mailowo, ankiety). Można przyjrzeć się profilom fanów na Facebooku, porozmawiać z działem obsługi Klienta itd. Metod jest wiele, i każda okaże się lepsza niż Twoje domysły. Pamiętaj, personę nie wymyślasz, personę wypracowujesz skutecznymi metodami. Poznanie persony pozwoli Ci na opracowanie strategii komunikacji, zaprojektowanie ścieżki zakupowej, znalezienie właściwego kierunku sklepu, zrozumienie motywacji Klientów i przekonanie ich do zakupu.
#2 Sprawdź, jak to robi konkurencja. Skorzystaj z dobrych praktyk
Twoje wyniki zależą nie tylko od tego, co Ty robisz, ale co robi i jak to robi Twoja konkurencja. Wybierz frazy kluczowe priorytetowe dla Ciebie i sprawdź w wyszukiwarce Google, jakie sklepy wyświetlają się na te zapytania, w pierwszych wynikach wyszukiwania. Przejrzyj te sklepy, sprawdź, jaki mają asortyment, jak się komunikują z Klientami, jakie mają przewagi, jak prowadzą bloga. Możesz zadzwonić jako Klient, by sprawdzić, jaki jest poziom obsługi. Możesz zapisać się do newslettera, by sprawdzić jakość maili, przejrzeć działania w mediach społecznościowych itd. Spróbuj też na podstawie tej analizy, wytypować przewagi swojego sklepu internetowego.
Możesz też skorzystać z profesjonalnych narzędzi do analizy — Senuto, Majestic, Semrush, Semstorm, Brand24 lub skorzystać z oferty agencji e-commerce, która przygotuje profesjonalną analizę. Jeśli rozważasz zlecenie analizy konkurencji na zewnątrz, to zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą https://wsparciemagento.pl/audyt-sklepu/
Dokładnie przeanalizuj, czy wygląd Twojego sklepu zachęca do zakupu, wzbudza zaufanie. Czy grafiki są atrakcyjne, czy tekst jest równo rozłożony, czy kolorystyka jest właściwa (pasująca do tego co sprzedajesz). Czy logo się wyróżnia, wzbudza zaufanie, czy znajduje się w odpowiednim miejscu (najlepiej lewy górny róg lub środek w nagłówku).
Jeśli nie jesteś w stanie obiektywnie ocenić własnego sklepu internetowego, zapytaj o zdanie innych. Możesz to zrobić na wiele sposobów: wrzucić prośbę o ocenę na Facebooku, Linkedinie (gdzie jest wielu doświadczonych grafików, programistów, marketingowców, ekspertów UX, psychologów sprzedaży i marketingu), na forach, zapytać o zdanie Klientów podczas rozmowy, czy wymiany maili. Możesz też zorganizować konkurs: oceń mój sklep, wskaż, co powinienem poprawić. Jeśli nie masz czasu, lub nie czujesz się na siłach, by to zrobić, możesz skorzystać z pomocy ekspertów, którzy przygotują audyt.
Kiedy sklep jest intuicyjny? Gdy Klient wie, jak się po nim poruszać, odnajduje to, czego szuka, nie błądzi. Wyszukiwarka powinna być umieszczona w widocznym miejscu, koszyk najlepiej w prawym górnym rogu. Przycisk „Dodaj do koszyka” tak wyeksponowany, by nie można było go przeoczyć. Kategorie podzielone w przejrzysty sposób.
O ile w sklepie stacjonarnym, jeśli spotkasz się z totalnym bałaganem, tkwisz tam dużej, uporczywie szukasz odpowiedniego działu i właściwych produktów, ponieważ do następnego sklepu masz kilka kilometrów. O tyle, w sklepie internetowym dzielą Cię sekundy od rezygnacji z zakupu i znalezienia lepszego i bardziej uporządkowanego sklepu.
Kategorie produktów muszą być przemyślane i uporządkowane, by Klient swobodnie poruszał się po sklepie internetowym. W przeciwnym razie odejdzie i na pewno nie wróci.
Koszyk powinien być widoczny z każdej podstrony sklepu internetowego. Po co? By Klient mógł sprawdzić jego zawartość w każdym momencie.
Wyszukiwarka jest dużym ułatwieniem dla Klienta, szczególnie jeśli sklep online ma bardzo szeroki asortyment. Bardzo ważne jest, by działała poprawnie.
Wyszukiwarka to bogate źródło wiedzy i świetne narzędzie do optymalizacji sklepu. Jak je wykorzystać? Śledź wyszukiwania użytkowników, twórz listę najpopularniejszych zapytań, które powiedzą Ci, jakie produkty warto zasugerować Klientowi np. w module Polecanych produktów.
Wyszukiwarka powinna podpowiadać wyniki jeszcze przed naciśnięciem przycisku Enter. Powinna być przyjemna dla oka, pozwolić wyszukać nie tylko produkty, ale i np. powiązane z nimi wpisy blogowe.
Logowanie powinno być nieobowiązkowe, by nie odstraszyć tych Klientów, którzy chcą zrobić zakupy szybko, bez tracenia czasu na rejestrację i logowanie. A takich jest sporo.
Numer telefonu, adres e-mail powinny znaleźć się w widocznym miejscu. Dzięki temu Klient będzie mógł szybko nawiązać z Tobą kontakt, a Ty będziesz mógł go zachęcić do zakupu, doradzić mu, rozwiać wątpliwości, zaproponować alternatywę.
Nie ma nic gorszego niż nieodebrane telefony, nieodpisane maile. Klient dzwoni i dzwoni, pisze i pisze, w końcu przestaje i nigdy nie wraca. Skuteczna obsługa Klienta zwiększa sprzedaż i wpływa na lojalność Klientów, którzy po prostu wracają po kolejne zakupy. Daj Klientowi wybór spośród różnych form komunikacji — infolinii, maili, mediów społecznościowych czy czatu.
Dodanie czatu to wiele korzyści. Po pierwsze zwiększasz zaufanie (Klient rozmawia z realnym człowiekiem), po drugie masz większą szansę na sprzedaż (doradzasz, sugerujesz, rozwiązujesz problemy). Klienci wolą live chat niż wymianę maili czy komunikatora w social media. Postaraj się jak najszybciej odpowiadać na pytania, bo decydują tu sekundy. Jeśli Klient długo nie uzyska odpowiedzi, zapyta konkurencję. By nadążyć za pytaniami, możesz użyć chatbota, który będzie odpowiadał na powtarzające się pytania użytkowników.
Wszelkie informacje o promocjach/zniżkach/nowościach powinny znaleźć się jak najwyżej, najlepiej na banerze, by były dla każdego widoczne.
Stosuj promocje i oferty specjalne, bo to najskuteczniejszy sposób zwiększenia sprzedaży. Oferuj specjalne rabaty tym, którzy dokonali już zakupu w Twoim sklepie. W ten sposób zachęcisz ich do ponownych transakcji. To zdecydowanie tańsza strategia niż pozyskiwanie nowych Klientów.
Oferuj obniżone ceny w wybranych produktach, dedykowane kupony rabatowe, progi cenowe, programy lojalnościowe czy zniżki indywidualne.
Liczy się fakt dostawania czegoś za darmo. Efekt gratisu jest skuteczniejszy niż przecena. Na przykład kupony podarunkowe dodawane do zakupów to ciekawy sposób na zdobycie zainteresowania klientów.
Darmowa dostawa jest niezwykle ważna. Klienci są w stanie poczekać na dłuższą dostawę, jeśli wysyłka będzie za darmo albo znacznie tańsza. Jeśli nie jesteś w stanie zaoferować darmowej dostawy, to rozważ zmniejszenie jej kosztów lub zaoferuj bezpłatną dostawę od określonej kwoty np., 250 zł (dzięki temu zachęcisz Klientów do dodatkowych zakupów, lepiej wydać pieniądze na kolejny produkt, niż płacić za dostawę). Pamiętaj, że informacje o darmowej dostawie powinny być widoczne od razu po wejściu na stronę Twojego sklepu.
Zaoferuj w swoim sklepie internetowym najlepiej dostawę tego samego dnia, albo choć wysyłkę tego samego dnia. W coraz bardziej zabieganym świecie czas jest na wagę złota.
Aktualizuj na bieżąco czy dany produkt jest dostępny w magazynie. Jeśli jest niedostępny, poinformuj Klienta, jak długo będzie musiał czekać. Dzięki jasnej sytuacji unikniesz nieprzyjemności, a co najważniejsze zmarnowanej szansy na sprzedaż, bo np. brak koloru czy rozmiaru to częste przyczyny opuszczania sklepu internetowego.
Gdy produkty był niedostępny, ale po pewnym czasie pojawił się w sklepie, koniecznie daj znać użytkownikom. Wyślij informacje o ponownej dostępności konkretnego produktu — za pomocą powiadomień web push i newsletterów.
Proces zamówienia musi być banalnie prosty i szybki. Posiadać jak najmniej kroków, maksymalnie 4, umieszczonych na 1 stronie. Przez zawiłe etapy, niezrozumiałe komunikaty tracisz Klienta.
Cały proces zakupu powinien być jak najprostszy. Sprowadzający się do kilku kliknięć. Krótki, prosty formularz. Czytelne informacje, wyraźne komunikaty co Klient kupuje i za ile. Nie zmuszaj Klienta, by wpisywał niepotrzebnych informacji np. adresu, gdy wybrał odbiór osobisty. To irytujące.
Na stronie głównej zaprezentuj bestsellery. Po pierwsze dlatego, że nie przytłaczasz Klienta wszystkimi produktami, po drugie wykorzystujesz wartość tych produktów, by zmotywować nowych Klientów do zakupu.
Opis powinien być jak najdokładniejszy. Dlaczego to takie ważne? Klient nie może dotknąć produktu, obejrzeć go na żywo, przymierzyć, sprawdzić, czy mu do twarzy w danym kolorze, czy dany mebel będzie pasował do wystroju jego salonu itd. Dlatego często się waha. By szybciej mógł podjąć decyzję, musisz mu dać powód — jak najwięcej szczegółowych danych o produkcie. Przykładowo, Klient szuka nieprzemakalnej kurtki dla dziecka, opisz ją dokładnie, z jakiego jest materiału, dlaczego nie przemaka, podaj dokładne wymiary, pokaż na zdjęciu, jak krople wody utrzymują się na materiale.
Standardowy opis to za mało. Poza rodzajem i składem materiału zamieść przepis prania, sposób przygotowania, użycia, ewentualne przeciwwskazania itd.
Zdjęcia, wideo, podobnie jak opisy, najlepiej mieć własne, unikalne, nieskopiowane od producenta. Możesz zamówić profesjonalną sesję produktową lub wykonać zdjęcia samodzielnie.
Notuj pytania swoich Klientów, a następnie zbuduj z nich podstronę FAQ. To cenny materiał, który pokazuje Twój profesjonalizm, dbałość o obsługę Klienta, daje użytkownikom szybką odpowiedź na ich pytania, a także wypełniony słowami kluczowymi dobrze pozycjonuje sklep.
Klienci podejmują decyzję na podstawie opinii innych. Dlatego rekomendacje powinny być ważną, wyeksponowaną sekcją w sklepie internetowym. Jest to szczególnie istotne dla mało znanych sklepów online, które dopiero powstały.
Zachęcaj Klientów, by zamieszczali opinie. Daj im w zamian dodatkowy rabat, darmową dostawę na kolejne zamówienie lub 2 produkt gratis za wystawienie opinii.
Remarketing to kierowanie reklamy do osób, które odwiedziły Twój sklep internetowy, ale nie zdecydowały się na zakup. Jego celem jest zachęcenie niezdecydowanych Klientów do powrotu i dokonania zakupu. Jak to działa? Pewnie zdarzyło Ci się to nie raz. Przypomnij sobie kiedy po odwiedzeniu jakiegoś sklepu internetowego, przez kilka następnych dni wyświetlały Ci się jego reklamy. To właśnie remarketing. Przykładowe działanie remarketingowe: kierowanie reklam z kodem rabatowym do osób, które przez ostatnie 3 dni dodały produkty do koszyka, ale nie dokonały zakupu.
Jakakolwiek gwarancja zapewnia poczucie bezpieczeństwa i daje pewność, że produkt ma dużą wartość, wysoką jakość. Możesz udzielić gwarancji pełnego zwrotu pieniędzy w ciągu 30 dni. Klient na pewno będzie bardziej skłonny do zakupu, gdy za odesłanie towaru nic nie zapłaci. To bardzo ważne. Aż 70% klientów czyta politykę zwrotów przed dokonaniem zakupu.
Kilkadziesiąt sekund ładowania się sklepu, to zdecydowanie za długo. Twoi Klienci nie mają tyle czasu. Wg badań, jeśli Twój sklep będzie się długo ładował, aż 40% Klientów po prostu go opuści. Jak przyspieszyć tempo wczytywania się sklepu? Możesz to zrobić, zmniejszając rozmiary grafik, usuwając zbędne wtyczki czy narzędzia.
Sprawdź czas ładowania sklepu za pomocą Page Speed Insight.
Konsumenci coraz odważniej sięgają po urządzenia mobilne, dokonując zakupów, dlatego tak ważne jest dopracowanie wersji mobilnej sklepu. Upewnij się, że sklep poprawnie wyświetla się na laptopach, smartfonach, tabletach. W innym przypadku możesz stracić sporą grupę potencjalnych Klientów.
Cross-selling to oferowanie Klientom produktów komplementarnych do tych, które dodali do koszyka lub które przeglądają. Mogą to być nie tylko produkty, ale i usługi. Przykładowo Klient przegląda buty, proponujemy mu akcesoria do pielęgnacji. Innym razem Klient przegląda meble do salonu, oferujemy mu wniesienie towaru i montaż. Kampanie cross-sellingowe można także prowadzić za pomocą pop-upów, maili, powiadomień web push lub reklam.
Up-selling to proponowanie klientom produktów droższych od tych, którymi aktualnie są zainteresowani. Nie chodzi tylko o cenę, ale o produkt wyższej jakości, klasy. Na przykład Klient chce kupić laptop, proponujesz mu taki sam model, ale z lepszym procesorem czy większą pamięcią RAM. Innym razem Klientka chce kupić elegancką suknię wieczorową, proponujesz jej ten sam fason, ale z wyszywanymi kryształkami i cekinami.
Uruchamiając sprzedaż w innych kanałach niż tylko sklep internetowy, poszerzasz grono potencjalnych Klientów. Najczęściej właściciele sklepów online wybierają:
Obecnie Klienci bardzo dużą wagę przykładają do bezpieczeństwa. Jeśli Twój sklep nie wzbudzi zaufania, niewiele osób zrobi w nim zakupy. Przede wszystkim twój sklep powinien posiadać protokół SSL, jest to dziś wręcz konieczność. Poza tym powinien zapewniać ochronę prywatności Klientów i samego sklepu przed cyberprzestępstępcami.
Klienci chcą ekologicznych opakowań, mniej drukowania. Doceniają sklepy, które wspierają ekologiczne akcje.
Pamiętaj, że 68% wszystkich doświadczeń online rozpoczyna się od wyszukiwarki. Jednak musisz być świadomy, że zdobyć wysokie pozycje nie jest łatwo i nie nastąpi to w tydzień czy miesiąc. Na jakiekolwiek efekty musisz poczekać co najmniej 8 miesięcy. Twój trud i cierpliwość zostanie nagrodzona — przy odpowiednim działaniom SEO, efekty będą utrzymywać się przez długie lata, przyciągając nowych Klientów do Twojego sklepu internetowego. Możesz między innymi: rozbudować treści SEO na stronach kategorii i produktów, prowadzić bloga na stronie sklepu, zoptymalizować meta dane (tytuły i opisy wszystkich podstron), sprawdzić linkowanie wewnętrzne pomiędzy stronami, zadbać o unikalne alty do wszystkich grafik itd.
Google Ads to system reklamowy, który umożliwia wyświetlanie różnego rodzaju reklam w wyszukiwarce Google. Pojawiają się wyżej niż bezpłatne wyniki wyszukiwania.
Większość reklam rozliczanych jest w modelu PPC (Pay Per Click). Oznacza to, że płacisz tylko wtedy, gdy ktoś kliknie Twoją reklamę.
Jednak sama wyszukiwarka nie wystarczy. Dzięki Google Ads Twoje reklamy mogą pojawiać się na większości stron internetowych oraz w YouTube.
Dzięki wielu opcjom kierowania możesz mieć pewność, że Twoje reklamy dotrą do osób, którym naprawdę zależy na Twoich produktach.
Google Shopping pozwala reklamować pojedyncze produkty w zakładce Zakupy Google całkowicie bezpłatne, od listopada 2020 r. Reklamy Google Shopping prezentują nazwy produktów, ich ceny, zdjęcia, koszty dostawy oraz zawierają link do miejsc, w których można je kupić.
To duża szansa zwiększenia sprzedaży. Ogromną zaletą porównywarek cenowych jest to, że pojawiają się na wysokich pozycjach w Google. Powinieneś zamieścić swoją ofertę szczególnie tutaj ⇰ Ceneo, Nokaut, Skąpiec, Domodi, Allani.
Reklamy możesz tworzyć na Facebooku, Linkedinie, Instagramie.
Twórz lub zlecaj wartościowe treści i publikuj je na portalach o mocnych pozycjach w Google. Wybieraj te miejsca, które są zaufane, bezpieczne, bogate merytorycznie, aktualizowane na bieżąco i umożliwiają dodanie linku dożywotniego. Wybrać portal możesz na 2 sposoby: szukać samemu, przeglądając i oceniają serwisy lub zamówić artykuł sponsorowany na dużych platformach content marketingu i link buildingu typu: Linkhouse, WhitePress.
Blog pomoże Ci zbudować pozycję sklepu internetowego w wyszukiwarce, zgromadzić wokół marki lojalnych Klientów, a także wzbudzić zaufanie rolą eksperta. Na blogu możesz publikować artykuły poradnikowe, ciekawostki, prezentacje produktów, porównanie produktów, rankingi, informacje o nowościach, promocjach itd. Pamiętaj, by rozwiązywać problemy Klientów, sprzedając jednocześnie swój produkt. Doradzaj, wspieraj i naturalnie przemycaj swoją ofertę. Np. na pytanie: jaką sukienkę wybrać na wesele/ślub cywilny/ ślub córki tworzysz artykuł poradnikowy, w którym opisujesz, co jest aktualnie modne, radzisz, co wypada, a co nie, jakie ubranie będzie stosowne dla kobiety 30 plus czy 50 plus, prezentujesz przykładowe sukienki ze swojego sklepu, jako te odpowiadające na potrzeby Klientek itd.
Opinie to najlepszy marketing. Umieść je na sklepie internetowym, najlepiej już na głównej stronie, w Google Moja Firma, na Facebooku. Możesz stworzyć wpis na blogu poświęcony opiniom. Jeśli zdobyłeś 5 gwiazdek, masz 100 % pozytywnych opinii, oceniło Cię na piątkę kilka tysięcy Klientów — powiedz o tym innym, wyeksponuj tę informację w swoim sklepie. Podobnie, jeśli sprzedajesz produkty znanych marek, które cieszą się dużym powodzeniem, wykorzystaj to! Pokaż je, prezentując ich logotypy w sklepie online. Pokaż, kto korzystał z Twoich usług, kto kupił Twoje produkty. Może to byli giganci rynkowi. Pochwal się przyznanymi certyfikatami i wyróżnieniami.
Utrzymasz w ten sposób relacje z Klientami, którzy zrobili zakupy w Twoim sklepie internetowym i zachęcisz do ponownych odwiedzin, transakcji. Będziesz mógł informować o promocjach, wyprzedażach, nowościach czy ciekawych i przydatnych artykułach na blogu. Tworzenie regularnych newsletterów może być czasochłonne. Jednak w sieci można znaleźć wiele narzędzi, które automatyzują i upraszczają ten proces. Jednym z nich jest FreshMail, który zawiera gotowe szablony do wysyłania e-maili.
Skontaktuj się z wpływowymi osobami, które prowadzą konta na social-media, kanał na YouTube lub własnego bloga. Ich opinie mają duży wpływ na Twoich potencjalnych Klientów. Możesz nawiązać z nimi współpracę poprzez duże platformy typu REACHaBLOGGER. To serwis umożliwiający bezpośrednią współpracę pomiędzy Reklamodawcami (Klientami) i Twórcami (Influencerami). Na platformie jest dostępnych ponad 6.000 ofert influencerów.
Najpopularniejsze formy współpracy z influencerami to:
Zachęcaj zadowolonych Klientów do pozostawiania opinii, udostępniania zdjęć, oznaczania Twojego sklepu na Facebooku, polecania Twojej oferty znajomym.
Jeśli masz taką możliwość – działaj sezonowo. Podział czasu na pory roku, miesiące czy lata daje Ci świetną możliwość na pozyskiwanie ruchu. Na przykład branża odzieżowa wprowadza nowe kolekcje i sezonowe przeceny.
Metod analizy zachowania Klientów jest bardzo dużo. Bardzo popularną i skuteczną jest Eye-tracking, czyli badanie pokazujące jak na Twojej stronie podąża wzrok Klientów, na czym się zatrzymują, co przyciąga ich uwagę, a co zupełnie pomijają. Dzięki temu wiesz, co należy zoptymalizować w sklepie internetowym, by zwiększyć sprzedaż, zdobyć zaufanie Klientów. Dużą popularnością, ze względu na dostępność i cenę badania, cieszy się Click-tracking, realizowany poprzez popularne narzędzie HotJar. W mocno ograniczonej wersji aplikacja jest dostępna całkowicie za darmo, a ze wszystkich funkcjonalności możemy skorzystać bezpłatnie przez 15 dni. Program przygotowuje mapy kliknięć, nagrania ruchu kursora, proces wypełniania formularza przez użytkownika.
Raporty pokazują, jak zachowują się Twoi Klienci, na co zwracają uwagę, które obszary strony najczęściej analizują i gdzie porzucają proces zakupowy. Warto regularnie analizować nagrywane sesje, by spróbować znaleźć obszary wymagające poprawy. Warto je przetestować.
Najpierw zbuduj sklep sprawnie działający, użyteczny, z wartościową treścią, mocnym SEO, przyjazną ścieżką zakupową, a dopiero potem zajmij się jego promocją. Tylko taka kolejność ma logiczny sens i pozwoli zwiększyć sprzedaż. Sklep musi być w 100% dopracowany i gotowy na przyjęcie klientów.